Tuesday, January 3, 2012

Turundusstrateegia: tooteportfelli analüüs, nn Bostoni mudel

Tooteportfelli analüüs:
  • Tegutsemine ühes valdkonnas
    • Fookuses sama tarbijaskond
    • Tarbija hea tundmine
    • Tarbijaid vähe
    • Tulud võivad olla väiksed, kulud suured
    • Sõltuvus tarbijatest ja tarnijatest on suur

Bostoni mudel, kasutatakse tooteportfelli hindamisel: suurema turuosaga ettevõtetel on toote kohta madalamad kulud.

Tähed – suur turuosa, kiirelt kasvav turg
  • Vajab suuri investeeringuid kiire kasvu kindlustamiseks
  • Aja jooksul muutub rahalehmaks, kui kasv pidurdub
Rahalehmad – suur turuosa, aeglaselt kasvav turg.
  • Vajab turuosa hoidmiseks vähem raha kui sisse toob
  • Annab rahalisi vahendeid teiste äriüksuste tarbeks
Küsimärgid – väike turuosa, kiirelt kasvav turg
  • Nõuab turuosa säilitamiseks ja eriti kasvuks palju vahendeid
  • Võib muutuda täheks või koeraks
Koerad – väike turuosa, aeglaselt kasvav turg
  • Tasub ennast ära, tuluallikaks ei saa

Tooteportfelli analüüs:
  • Kui portfellis palju tähti – suur rahavajadus, ebapiisav kasv, ebapiisav kasum
  • Kui portfellis palju rahalehmi – ebapiisav kasv, liigne rahavoog, vähesed investeerimisvõimalused
  • Kui portfellis palju küsimärke – ebapiisav rahavoog ja kasum, hea kasvuvõimalus
  • Kui portfellis palju koeri – ebapiisav rahavoog, aeglane kasv

Tooteportfelli tasakaalustamine:
  • Investeerida turuüksusesse, et muuta küsimärk täheks
  • Investeerida, et turuosa hoida (tähed, vähem rahalehmad)
  • Võtta vahendeid ära, tegevust kokku tõmmata (koerad, mõned küsimärgid)
  • Müüa äriüksus (koerad, mõned küsimärgid)

No comments:

Post a Comment