Tuesday, January 3, 2012

Ettevõtte missioon, visioon ja eesmärgid.

Ettevõtte missioon
  • Missioon ütleb, kes me oleme ja mida teeme. Missioon peab olema sõnastatud  ettevõtte püsiväärtustest ja kliendi vajadustest lähtuvalt, arvestama tehnoloogia üldist arengut jne
  • Missiooni  sõnastus lähtub äridefinitsioonist (äriideest)
Missioon
  • Selleks, et missioonil oleks praktilist väärtust, peab see:
    • Olema kehtestatud ettevõtte juhatuse poolt
    • Sobima kokku ettevõtte reaalsete väärtustega
    • Olema kirjalikult fikseeritud, liikmetele saadetud, arusaadavalt lahti seletatud
    • Olema lihtsas keeles ja lühike, et personal selle omaks võtaks ja edasi kannaks
    • Näitama juhtkonnale kätte tegevuse unikaalsuse ja suuna, millega konkurendid  ja koostööpartnerid hakkama ei saa
    • Olema strateegia väljatöötamise aluseks
    • Suunama ettevõtete eesmärgistatud tegevusele nii vertikaalsel kui ka horisontaalsel tasandil
    • (Priit Karjus)

  • Kuna missioon on suunatud käesolevale hetkele, tuleb see sõnastada oleviku vormis
  • Hea missioon:
    • peab elama aastaid,
    • sellega peab ennast hästi tundma,
    • olema selle üle uhked!
Missiooni sõnastus on tähtis! Ära paku asju! Paku ideid, emotsioone, ümbrust, tundeid, kasu v väärtusi.

Näiteid missioonidest!
  • Missioon:  “A.Le Coq loob hea tunde”
  • Sihtgruppidele sõnastatud missioonid:
    • “A.Le Coq loob hea tunde tarbijatele”
    • “A.Le Coq loob hea tunde klientidele”
    • “A.Le Coq loob hea tunde töötajatele” jne
Visioon
  • Visioon sõnastab:
    • Ettevõtte üldise kavatsuse tulevikuks
    • Ettevõtte jätkusuutlikkuse
    • Kelleks tahame saada ja millist rolli soovime oma valdkonnas etendada
  • Et visioon reaalselt toimiks, peab see:
    • Olema ajas püsiv
    • Mittekorrigeeritav iga majandustsükli muutudes
  • Visioon pakub praktilisi suuniseid ettevõtte igapäevaste juhtimisotsuste tegemisel
  • John Maxwell: “Visioon lisab väärtust kõigele”
  • (s.t kus ettevõte asub + kuhu on minemas)
Näiteid praktikas hästi käivitunud visioonidest
  • Telekanal: “Saada esimeseks valikuks televaataja teadvuses”
  • Karastusjookide tootja: “Lisame elule naudingut”
Eesmärk
  • Eesmärk on kavandatud tegevuse lõpptulemus
  • ehk eesmärgid ütlevad, kus tahame olla konkreetse aja pärast
  • Eesmärke liigitatakse:
    • Pea- ja alleesmärgid
    • Lühi- ja pikaajalised eesmärgid
    • Strateegilised
    • Finantsilised
Eesmärk – nõuded eesmärkidele
  • Realistlikud (realistic) – piisavalt kõrged, mis panevad pingutama, jäädes seejuures reaalselt saavutatavaks
  • Ajastatud (timed) – seotud konkreetse ajakavaga, et nende saavutamist oleks võimalik kontrollida ja mõõta (nt pikemaajalised eesmärgid jagada nn vahe-eesmärkideks, mida saab mõõta, kontrollida ja suunata 
Eesmärkide määratlemine
  • Huvigrupid ettevõttes:
    • Omanikud (huvitab kapitalilt saadav tulu, kapitali säilitamine ja kasvatamine), nt:
      • Väikeomanikud (tühine % kapitalist)
      • Suuromanik (otsustav roll otsuste tegemisel)
      • Omanikud ettevõttes tegevad v mittetegevad
    • Tegevjuhtkond (sissetulek, võimalikult lai otsustamisvabadus, huvitav töö, oma ideede realiseerimine, ettevõtte arendamine..)
    • Töövõtjad (sissetulek, töökoha säilitamine, sotsiaalsed garantiid, rahuldavad töötingimused, tunnustus, kaasotsustamisõigus ettevõttes ..)
  • Isiklikud <--> ettevõtte/organisatsiooni eesmärgid
  • Ettevõttevälised huvigrupid:
    • Võõrkapitaliomanikud (kindel ja soodne kapitalipaigutus)
    • Kliendid (vajalik toodang, soodsad hinnad, nõutav kvaliteet)
    • Konkurendid (konkurentsireeglitest kinnipidamine, teatav koostöö)
    • Hankijad (maksevõimeline nõudlus nende toodangule, soodsad hanketingimused)
    • Riik ja ühiskond (maksud, töökohtade l9oomine ja säilitamine, infrastruktuuri, teaduse, hariduse jne toetamine)
  • Ettevõtte põhieesmärgid võiksid olla:
    • Toodangu kvaliteet
    • Konkurentsivõime saavutamine või säilitamine
    • Kasumi suurendamine (maksimeerimine)
    • Kulude alandamine
    • Ettevõtte säilitamine pikaajalises perspektiivis
    • Piisava likviidsuse tagamine
    • Ettevõtte maine tagamine
    • Töötajate heaoluga seotud (sotsiaalsed) eesmärgid
  • Ettevõtte täiendavad eesmärgid, nt:
    • Turuosa suurendamine
    • Innovatsioonid
    • Tootlikkuse tõstmine
    • Füüsiliste ja finantsressursside omandamine
    • Juhtide tegevus ja areng
    • Tööliste tegevus ja areng
    • Sotsiaalse vastutuse arvestamine
  • Ettevõtja (omaniku, juhi) põhilisteks isiklikeks eesmärkideks võiksid olla:
    • Isiklik sõltumatus
    • Eneseteostus
    • Suured sissetulekud
    • Oma ideede realiseerimine
    • Atraktiivne elustandard
  • Lisaks, ettevõtte eesmärkide kujunemist  mõjutavad ettevõttevälised huvigrupid
Nõuded eesmärkidele
Et olla efektiivsed peavad kõik eesmärgid olema:
  • Keskendunud tulemustele, mitte tegevusele
  • Omavahel kooskõlas
  • Mõõdetavad
  • Saavutatavad
  • Seotud kindla ajakavaga
  • Kõikide ettevõtte tasandite, ärisuundade ja töötajate tegevuse suunamiseks tuleb üldised eesmärgid taandada konkreetseteks alamateks eesmärkideks.

No comments:

Post a Comment