- Product – eritunnused, lisandid, paigaldamine, garantii, pakend
Kõik, mida turul pakutakse, mis mingit vajadust rahuldab (toode, teenus, info, idee). Kolm tasandit: - Toote tuum (hüve, mida toode pakub, vajadus, mida rahuldab)
- Konkreetne toode (materjal, kujundus, logod, pakend)
- Laiendatud toode (paigaldamine, garantii)
Toodete liigitus
- Lähtuvalt kasutajast (tarbekaup, tööstuskaup)
- Kasutusajast (lühitarbekaup, kestuskaup, teenus)
- Ostuharjumusest (esmatarbekaup – regulaarkaup, impulsskaup, hädaabikaup, valikkaup, võõrkaup, erikaup)
Toote elutsükkel:
- Kujundus – uus toode peab olema
- tarbijale tähtis
- ainulaadne
- mittejäljendatav
- turustatav
- Juurutamine
- Kasv
- Küpsus
- Langus
Uue toote evitamine:
- Uurimissuundade valik
- Idee otsing
- Idee valik
- Tootmiskontseptsiooni loomine ja testimine
- Turundusstrateegia kujundamine
- Ärianalüüs
- Prototüüpimine
- Prooviturundus
- Toote viimine turule
Toote mark – tootja/tootjate rühma toode, mis eristub marginime ja margimärgiga. Seadusega kaitstud margitunnus – kaubamärk. Tootjamark, müüjamark.
- Price – eesmärgid, paindlikkus, toote elutsükkel, hinnaalandused, geograafilised tingimused
- Pakkumis-/ostuhind – väärtus rahas
- Hinda saab kergemini muuta kui toodet
- Hinnaalased otsused on kiirema mõjuga
- Hinna muutmise eesmärgid võivad põhineda:
- Turul (turuosa säilitamine, turu hõivamine)
- Kasumil
- Mainel
- Hinnakujunduse meetodid:
- Kulukeskne – lähtub toote valmistamise kogukuludest või muutuvkuludest (kasumiläve analüüs)
- Konkurentsikeskne
- Nõudlusel põhinev
- Hinnastrateegia:
- Baashind määratakse kõigepealt, sellele järgneb hinnastrateegia
- Aktiivne hinnastrateegia – turu koorimine, turu hõivamine
- Passiivne hinnastrateegia (konkurentsist, turust lähtuvalt)
- Madal hinnatase
- Kõrge hinnatase
- Place – turustus – vahendajad, turu tüüp, vedu, teenindus
- Toote edasitoimetamine tootjalt tarbijale
- Turustuskanalite valik, juhtimine
- Transport
- Ladustamine
- Varude juhtimine
- Eesmärgiks vähendada kulusid kontaktide loomisel, tehingute sõlmimisel
- Vaja arvestada:
- Toote müügimaht
- Firma kulud
- Arvelduste kiirus
- Pretensioonid
- Kaubanduspind
- Vertikaalsed turustuskanal – tootja, vahendaja, müüja töötavad koos ühe toote nimel (butiik, ametlik maaletooja jne)
- horisontaalsed turustuskanalid – tootja, vahendaja ja müüja töötavad eraldi (kaubanduskett – kulude vähendamine, ketikaubanduses omamine, frantsiis ja rent)
- Promotion – müügitoetus – müügipersonal, motivatsioon, treening, PR
- Suhtlus tarbija ja avalikkusega
- Eesmärgid:
- Tarbijate informeerimine toodetest, vajadustest, mida need rahuldavad ja müügikohtadest
- Tarbija mõjutamine, veenmine
- Kaupade olemasolu, kättesaadavuse meenutamine
- Müügitoetuse strateegia:
- Püstita eesmärk
- Vali sihtauditoorium (olemasolevad ja potentsiaalsed kliendid)
- Liigid:
- Reklaam
- Isiklik müük
- Müügi soodustamine
- Avaliku arvamuse kujundamine
- Toetusstrateegiad – tõmbe ja tõukestrateegiad
No comments:
Post a Comment