Ettevõtte missioon
- Missioon ütleb, kes me oleme ja mida teeme. Missioon peab olema sõnastatud ettevõtte püsiväärtustest ja kliendi vajadustest lähtuvalt, arvestama tehnoloogia üldist arengut jne
- Missiooni sõnastus lähtub äridefinitsioonist (äriideest)
Missioon
- Selleks, et missioonil oleks praktilist väärtust, peab see:
- Olema kehtestatud ettevõtte juhatuse poolt
- Sobima kokku ettevõtte reaalsete väärtustega
- Olema kirjalikult fikseeritud, liikmetele saadetud, arusaadavalt lahti seletatud
- Olema lihtsas keeles ja lühike, et personal selle omaks võtaks ja edasi kannaks
- Näitama juhtkonnale kätte tegevuse unikaalsuse ja suuna, millega konkurendid ja koostööpartnerid hakkama ei saa
- Olema strateegia väljatöötamise aluseks
- Suunama ettevõtete eesmärgistatud tegevusele nii vertikaalsel kui ka horisontaalsel tasandil
- (Priit Karjus)
- Kuna missioon on suunatud käesolevale hetkele, tuleb see sõnastada oleviku vormis
- Hea missioon:
- peab elama aastaid,
- sellega peab ennast hästi tundma,
- olema selle üle uhked!
Missiooni sõnastus on tähtis! Ära paku asju! Paku ideid, emotsioone, ümbrust, tundeid, kasu v väärtusi.
Näiteid missioonidest!
- Missioon: “A.Le Coq loob hea tunde”
- Sihtgruppidele sõnastatud missioonid:
- “A.Le Coq loob hea tunde tarbijatele”
- “A.Le Coq loob hea tunde klientidele”
- “A.Le Coq loob hea tunde töötajatele” jne
Visioon
- Visioon sõnastab:
- Ettevõtte üldise kavatsuse tulevikuks
- Ettevõtte jätkusuutlikkuse
- Kelleks tahame saada ja millist rolli soovime oma valdkonnas etendada
- Et visioon reaalselt toimiks, peab see:
- Olema ajas püsiv
- Mittekorrigeeritav iga majandustsükli muutudes
- Visioon pakub praktilisi suuniseid ettevõtte igapäevaste juhtimisotsuste tegemisel
- John Maxwell: “Visioon lisab väärtust kõigele”
- (s.t kus ettevõte asub + kuhu on minemas)
Näiteid praktikas hästi käivitunud visioonidest
- Telekanal: “Saada esimeseks valikuks televaataja teadvuses”
- Karastusjookide tootja: “Lisame elule naudingut”
Eesmärk
- Eesmärk on kavandatud tegevuse lõpptulemus
- ehk eesmärgid ütlevad, kus tahame olla konkreetse aja pärast
- Eesmärke liigitatakse:
- Pea- ja alleesmärgid
- Lühi- ja pikaajalised eesmärgid
- Strateegilised
- Finantsilised
Eesmärk – nõuded eesmärkidele
- Realistlikud (realistic) – piisavalt kõrged, mis panevad pingutama, jäädes seejuures reaalselt saavutatavaks
- Ajastatud (timed) – seotud konkreetse ajakavaga, et nende saavutamist oleks võimalik kontrollida ja mõõta (nt pikemaajalised eesmärgid jagada nn vahe-eesmärkideks, mida saab mõõta, kontrollida ja suunata
Eesmärkide määratlemine
- Huvigrupid ettevõttes:
- Omanikud (huvitab kapitalilt saadav tulu, kapitali säilitamine ja kasvatamine), nt:
- Väikeomanikud (tühine % kapitalist)
- Suuromanik (otsustav roll otsuste tegemisel)
- Omanikud ettevõttes tegevad v mittetegevad
- Tegevjuhtkond (sissetulek, võimalikult lai otsustamisvabadus, huvitav töö, oma ideede realiseerimine, ettevõtte arendamine..)
- Töövõtjad (sissetulek, töökoha säilitamine, sotsiaalsed garantiid, rahuldavad töötingimused, tunnustus, kaasotsustamisõigus ettevõttes ..)
- Isiklikud <--> ettevõtte/organisatsiooni eesmärgid
- Ettevõttevälised huvigrupid:
- Võõrkapitaliomanikud (kindel ja soodne kapitalipaigutus)
- Kliendid (vajalik toodang, soodsad hinnad, nõutav kvaliteet)
- Konkurendid (konkurentsireeglitest kinnipidamine, teatav koostöö)
- Hankijad (maksevõimeline nõudlus nende toodangule, soodsad hanketingimused)
- Riik ja ühiskond (maksud, töökohtade l9oomine ja säilitamine, infrastruktuuri, teaduse, hariduse jne toetamine)
- Ettevõtte põhieesmärgid võiksid olla:
- Toodangu kvaliteet
- Konkurentsivõime saavutamine või säilitamine
- Kasumi suurendamine (maksimeerimine)
- Kulude alandamine
- Ettevõtte säilitamine pikaajalises perspektiivis
- Piisava likviidsuse tagamine
- Ettevõtte maine tagamine
- Töötajate heaoluga seotud (sotsiaalsed) eesmärgid
- Ettevõtte täiendavad eesmärgid, nt:
- Turuosa suurendamine
- Innovatsioonid
- Tootlikkuse tõstmine
- Füüsiliste ja finantsressursside omandamine
- Juhtide tegevus ja areng
- Tööliste tegevus ja areng
- Sotsiaalse vastutuse arvestamine
- Ettevõtja (omaniku, juhi) põhilisteks isiklikeks eesmärkideks võiksid olla:
- Isiklik sõltumatus
- Eneseteostus
- Suured sissetulekud
- Oma ideede realiseerimine
- Atraktiivne elustandard
- Lisaks, ettevõtte eesmärkide kujunemist mõjutavad ettevõttevälised huvigrupid
Nõuded eesmärkidele
Et olla efektiivsed peavad kõik eesmärgid olema:
- Keskendunud tulemustele, mitte tegevusele
- Omavahel kooskõlas
- Mõõdetavad
- Saavutatavad
- Seotud kindla ajakavaga
- Kõikide ettevõtte tasandite, ärisuundade ja töötajate tegevuse suunamiseks tuleb üldised eesmärgid taandada konkreetseteks alamateks eesmärkideks.
No comments:
Post a Comment