стратегии предприятия, стратегии входа в рынок. Развитие конкурентно способности.Справление с неизвестностью.
Ettevõtlikud strateegiad
- St strateegiad, mille kaudu ettevõtja rakendab ärivõimalusi
- Kuidas ettevõtja arendab konkurentsieeliseid
- Kuidas ettevõtja saab hakkama määramatuse ja info ebatäielikkusega, mis omane ärivõimaluste tasuvuse hindamisel
Konkurentsieelise arendamine
- Ärivõimaluse rakendamise tulemus hajub konkurentide vahel, kui ettevõtja ei arenda konkurentsieelist, sh põhjused:
- Mõjurid, mis tegid äri võimalikuks tekitavad uusi ärivõimalusi asendamaks eelmisi
- Ressursside omanikud, kelle toel ärivõimalusi rakendati märkavad ettevõtja kasumi saamist ja tõstavad ressursside hinda selleks, et saada lisakasumit ettevõtja arvel
- Kõige olulisem siin see et ärivõimalused on mõjutatud (e kurnatud) konkurentsist
- Ärivõimaluse imiteerimise meetodi kasutamise tendents
- Algselt monopoolne positsioon ärivõimaluse äratundmisel, ettevõtjad kasutavad teiste infot võimaluste eduka kasutamise kohta, näevad sellest signaali turule tulemiseks, imiteerivad (nt hotellide rajamine)
- Kuidas kaitsta oma ärivõimalust konkurentsi vastu -> strateegia 2 teed
- Salastatus (tõkestada juurdepääs infole ja välistada ärivõimalusest arusaamine)
- Takistuste loomine (kontrollida ressursse, seadusandlus, ulatus(mastaap), reputatsioon, innovatsioon
- Takistuste loomine ärivõimaluse imiteerijatele:
- Kontroll ressursside üle (nt pikaajalised lepingud ressursiallikatega; limiteeritud ressursside nt tooraine, oskused, hoonete omandamine)
- Legaalsete barjääride loomine (nt patent)
- Ulatus (nt kogu turu hõlvamine, mastaabiefekt)
- Reputatsioon (nt reklaam, tarbijate veendumus; kliendikaardid soodustusega)
- Innovatsioon (nt arendada oma meetodit; uued tooted/teenused; uuendustega samm eespool konkurentidest)
Toimetulek määramatusega
- Ettevõtja teeb oletusi ressursside (kombinatsioonide) kasutamise üle, kus määramatus võib olla:
- Tehniline
- Turuga seotud
- Konkurents
- Informatsioon
- Milliseid strateegiaid rakendada, et toime tulla määramatusega?
- nt ärisse sisenemine, kasvustrateegia, omandamine, keskendumine, paindlikkus ja kohanemine, ühenduste loomine, seadustamine (vt järg 41. slaidil)
Ärisse sisenemise strateegiad
- Strateegiad:
- Unikaalse idee esitamine (uue toote või teenuse arendamine)
- Sarnase toote või teenuse arendamine, kui teha seda paremini
- Frantsiisi ostmine
- Olemasoleva toote või teenuse kasutamine
- Alustava ettevõtte sponsoreerimine
- Tegutseva ettevõtte omandamine
Ettevõtte strateegia
- Strateegia 4 põhielementi:
- Juhtmõte e milles seisneb tulevikuäri (visioon)
- Võimalused ettevõtte määratlemiseks tegevusalal (nt laialdane sortiment, kiire klienditeenindus, madalaimad kulud vm)
- Toote-turu prioriteedid (toodete ja teenuste arendamise programm erinevatel turgudel)
- Strateegilised võtmepositsioonid (milliseid valdkondi tuleks eriliselt arendada?)
- Edukad strateegiad:
- Võimaldavad koondada oma jõud ettevõtte tugevatele külgedele
- On suunatud keskkonna- ja turušansside ärakasutamisele
- Võimaldavad üles leida ja ära kasutada konkurentide nõrgad küljed
- On innovatiivsed – võimaldavad teatud valdkondades realiseerida tippsaavutusi, mis toovad ettevõttele konkurentsieelise
- On tasakaalustatud – kooskõlas kasutusel olevate vahendite ja võimalustega
- Loovad eeldused ratsionaalseks majandamiseks
Ettevõtte strateegia kujundamine
- Strateegilise juhtimise põhimõtteline skeem:
- Ettevõtte välis- ja sisekeskkonna analüüs (hetkeolukorra kaardistamine) à Strateegia väljatöötamine àStrateegia elluviimine à Kontrollimine ja hindamine à Tagasiside
- Info kogumine ja töötlemine selleks, et välja tuua ettevõtte võimalused, mis baseeruvad ettevõtte tugevatel külgedel.
- Ettevõtte tugevad küljed võivad peituda mistahes valdkondades: töötajates, tootmises, müügis, üksikutes toodetes, sortimendid, disainis, hanketähtaegades, maksetingimustes jne
- Turuniššid võivad olla: geograafilised, vanusegruppidega seotud, sissetulekutest tulenevad, spetsiaalsete vajadustega seotud (nt amatöörid/professionaalid; haiged; moodsad in), tehnoloogiast v tootmismeetoditest tulenevad
- Ettevõttes töödeldakse infot spetsiaalsete võimaluste kohta:
- Vesteldes töötajate, klientide ja konkurentidega
- Lugedes eriala- ja ajakirjandust
- Jälgides harustatistikat
- Ettevõtet huvitab:
- Milliste konkurentide (toodete) käive kasvanud
- Millised kliendigrupid kiiremini arenenud
- Millised on olnud ja milliseks kujunevad tulevikus tehnoloogiate arengutrendid
No comments:
Post a Comment